Ideale gastheer voor Technisch Professionals

Flexcontract eigenlijk niet nodig

13-02-2014

"Flexcontracten voor nieuwe werknemers zijn helemaal niet nodig. Als iemand met een contract na z’n proeftijd niet bevalt, zit een bedrijf er soms nog elf maanden aan vast."

"Terwijl je iemand die twee of drie jaar in vaste dienst is met drie maanden salaris direct weg kunt sturen." Dat zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau in arbeidscommunicatie.

Volgens Waasdorp wint het krijgen van een vast contract  sterk aan belang en staat het met salaris en werksfeer bovenaan het wensenlijstje van sollicitanten. ''Een vast contract is en blijft tegenwoordig onbespreekbaar, hoe vaak we ook aangeven dat het helemaal niet onmogelijk is ook vaste mensen weg te sturen."

"Maar directies willen flexibel kunnen handelen, ze willen er niet aan. Deze discussie is bij voorbaat verloren."

 

Concurrentie

Waasdorp denkt niet dat bedrijven zich met hun tijdelijke contracten uit de markt concurreren. "'Werknemers willen graag een vast contract, maar ze krijgen het vrijwel nergens meer."

"Dat geldt ook voor reorganisaties. Alle bedrijven zijn daar mee bezig, ook als ze nog grote winsten maken. Het hoort er tegenwoordig gewoon bij. Tenzij bedrijven echt verlies lijden, laten sollicitanten zich daar niet door afschrikken.”

 

Populaire bedrijven

De Intelligence Group kwam deze week voor de elfde keer met z’n top tien van meest populaire bedrijven bij werknemers. De lijst wordt gedomineerd door grote bedrijven als Shell, Philips, KLM en enkele rijksdiensten.

Opvallend is de tweede plaats voor de Rabobank op de favorietenlijst, waar nog nauwelijks mensen worden aangenomen en duizenden personeelsleden moeten verdwijnen. "Dat heeft ons ook verbaasd.  Maar we vragen elk kwartaal drieduizend mensen zonder voorbeelden te geven, waar ze graag hun loopbaan zouden willen voortzetten. Dan komt dit er uit", legt Waasdorp uit.

"Ze kiezen grote, vaak beursgenoteerde, bedrijven die regelmatig in het nieuws zijn. Opvallend is dat techbedrijven zoals ASML, Google en TNO sterk in populariteit gestegen zijn.”

 

Talent

Het is niet zo dat bedrijven in deze periode van werkloosheid, rustig achterover kunnen leunen tot de juiste sollicitanten komen binnenlopen. ''Het aanbod aan de poort is heel groot, maar daar zit vaak niet bij wat bedrijven zoeken. Het echte talent dat een meerwaarde voor een bedrijf vormt, zit daar niet bij."

"Deze mensen willen gevraagd worden, die willen alleen werken bij een bedrijf dat waarde op hun CV toevoegt. Daarom moeten bedrijven er voor zorgen dat ze bij deze mensen een goede reputatie hebben."

 

Sollicitaties

Belangrijk is hoe bedrijven met hun sollicitaties omgaan. "Veel recruiters hebben daar moeite mee. Niet alleen om er de beste kandidaten uit te halen, maar ook om de mensen die het niet geworden zijn, af te schrijven. Als dat niet goed gebeurt, is dat slecht voor de naam van een bedrijf en zeker voor bedrijven die het van de consumentenmarkt moeten hebben."

"Bedrijven als Burger King of Jumbo krijgen jaarlijks tienduizenden sollicitaties. Als die sollicitanten zich geschoffeerd voelen in hun afwijzen, verliezen ze niet alleen hun reputatie, maar - vaak nog veel belangrijker - ook hun klant."

Meest populair bij werknemers:

1 Shell

2 Rabobank

3 Philips

4 KLM

5 Politie

6 Defensie

7 het rijk

8 Unilever

9 Google

10 ING