Ideale gastheer voor Technisch Professionals

Techneut, laat je horen

19-02-2014

In de wereld van techniek gebeurt veel. Zo veel dat er maar liefst 7 werelden van techniek zijn om alles enigszins overzichtelijk te houden. En in die werelden kun je ontelbaar veel kanten op. Daar heeft de gemiddelde niet-technische mens totaal geen weet van. Je zou zeggen dat de experts in die technische werelden niet uitgepraat raken over hun vak, hun ontdekkingen, hun procesverbeteringen, hun productieproces etc. Maar dat valt tegen. Nou ja, ze vertellen er wel over, maar meestal in besloten kring. Techneuten onder elkaar, op de werkvloer en misschien tijdens een congres, training, vakbeurs of borrel.

Kwetteren
Als de techneut een kijkje zou nemen in de marketingwereld, zou hij/zij horendol worden. Daar kwettert men wat af. Marketeers delen graag via de sociale media hun vakkennis, meningen en dagelijkse (werk)beslommeringen. Ze bloggen, twitteren, facebooken en linkedinnen er lustig op los. En dat terwijl ze veel minder te vertellen hebben dan techneuten. Wij marketeers hebben maar één marketingwereld. Oké onze instrumenten en communicatiekanalen veranderen, maar verder blijft ons vak toch een beetje oude wijn in nieuwe zakken.

Verhalen
Jonge techneuten zijn openhartiger dan hun oudere collega’s. De sociale media weten ze te vinden, maar zetten ze deze ook in voor het delen van vakkennis? Hoeveel techneuten houden een blog bij met interessante verhalen? Of laten via Linkedin weten wat hen bezighoudt binnen hun vakgebied? Realiseren zij zich dat informatie delen en verhalen vertellen voordelen biedt voor hun bedrijf, hun eigen carriere en natuurlijk het imago van techniek in het algemeen? 

Waardevolle kennis
Veel technische bedrijven veronderstellen dat de sociale media niet aan hun besteed zijn. “Dat is niets voor ons” of ”Onze klanten zijn daar niet mee bezig” hoor ik vaak. Toch kan het inzetten van deze netwerken ook een technisch bedrijf veel bieden. Medewerkers van deze bedrijven beschikken over waardevolle kennis die wordt bewaakt, maar meestal niet gedeeld. Vertrouw je deze kennis wel toe aan je klanten, dan ervaren ze waarvoor ze bij je terecht kunnen. Ga bijvoorbeeld op Linkedin en Twitter met je doelgroepen in gesprek om hun behoeftes te peilen. Luister en reageer (liefst zo snel mogelijk). Techneuten zijn gevoeliger voor peer-to-peer informatie (uitgewisseld door gelijkgestemden) dan voor reclame. De toegankelijkheid van de sociale media vereenvoudigt dit proces.

Openhartig
Het klinkt uit mijn mond misschien vanzelfsprekend, maar ook in het technische bedrijf waar ik werk, is nog niet iedereen gewend aan het idee dat we verhalen vertellen en kennis delen. En op dat punt komen de werelden van marketing en techniek samen. Want die openhartige marketeers helpen hun technische collega’s maar al te graag bij het de wereld inslingeren van hun boeiende verhalen.

Geschreven door: Astrid van Ballegoy.