Ideale gastheer voor Technisch Professionals

Vecht voor nieuwe baan

16-06-2014

Wie werk zoekt, kan veel baat hebben bij een goed netwerk op sociale media. Maar hoe pak je dat aan? Aaltje Vincent legt het in Het grote sollicitatiewerkboek stap voor stap uit. Je hebt werk nodig of bent aan iets anders toe. In beide gevallen moet je solliciteren. Je reageert natuurlijk op advertenties. Maar na een brief of 50 besef je dat iets hapert: je hebt niet geleerd hoe je jezelf in deze tijd het beste presenteert op de arbeidsmarkt. Dat moet anders.

Cursus
Met een sollicitatiecursus bijvoorbeeld. Op internet vind je ze volop, maar welke je ook kiest: alle cursussen besteden veel aandacht aan de moderne manier van werk zoeken: via Facebook, Twitter of LinkedIn.

UWV-woordvoerder Niels Lieman: "Werkgevers plaatsen vacatures steeds vaker gericht binnen het eigen netwerk en op sociale media. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om te netwerken en jezelf te onderscheiden."

Onderzoek van het UWV, begin dit jaar, geeft aan dat bijna de helft van ingeschreven werkzoekenden niet goed raad weet met gebruik van social media. Vooral ouderen zijn bang fouten te maken. Dat was voor het UWV een reden te starten met een doelgerichte training.

Maar voor wie zich lekkerder voelt bij een papieren boek, zijn er ook volop mogelijkheden. Zoals Het grote sollicitatiewerkboek van Aaltje Vincent. Solliciteren is het veroveren van nieuw werk, stelt zij daarin. Een baan vinden, is een strijd die je met veel anderen aangaat. Als loopbaanprofessional, expert in jobmarketing, coach en trainer van werkzoekers deed Vincent een schat aan kennis en ervaring op, die ze gebruikt in haar laatste publicatie.

LinkedIn
De aanpak is breed opgezet. Tussen de definitie van 'solliciteren' tot 'aangenomen worden', zit een complete werkwijze, vol theorie, checklists, praktijkopdrachten en praktische tips. Centraal in de werkwijze staat gebruik van LinkedIn, de netwerksite voor professionals. "Volgens mijn ervaring zijn Twitter en LinkedIn onmisbaar om alle kansen op nieuw werk te benutten", stelt Vincent.

Verhelderend is de levensloop van een vacature. Eerst zingt die een paar dagen rond in de eigen organisatie, vervolgens op de sportclub, wat al snel leidt tot een bericht op sociale media. Pas na 3 weken komt de vacature officieel op de interne website van een bedrijf. Werkt dat niet, dan gaat een intermediair ermee aan de slag. Pas na 8 weken verschijnt er een personeelsadvertentie in een vakblad, krant of op internet. Maar zo ver komt het meestal niet. "Uit arbeidsonderzoek blijkt dat 3 van de 4 vacatures worden vervuld door netwerken via de eigen medewerkers en via het netwerk van de medewerkers."

Bouw aan het netwerk
Het gaat om ongeveer 70 procent van de vacatures, geeft Vincent aan. Logische conclusie: bouw aan een degelijk, professioneel netwerk. LinkedIn is daarvoor het meestgebruikte kanaal. De basis voor je profiel op deze website is je CV. Het gebruik van trefwoorden is cruciaal: zo word je makkelijk gevonden bij zoekopdrachten.

Daarna begin je aan de relaties binnen je netwerk: vrienden, collega's, oud-collega's. Contacten zoeken onder vreemden is voor velen lastig, maar Vincent geeft goede tips. Als het tot een netwerkgesprek komt, maak dan niet de fout te vragen om werk. Je wilt informatie en advies voor je volgende stap in je loopbaan. Zorg ervoor dat je 'onvergetelijk' wordt. Dan denkt een ander aan je bij een vacature.

'Pretoogjes'
Met dit werkboek leert Vincent werkzoekenden effectief hoe ze netwerken kunnen opbouwen en gebruiken. Maar niet alle adviezen zullen iedereen overtuigen. Zo hoort een werkzoekende zich – arrogant – te etaleren als een 'oplossing' voor een bedrijf. Ook het frequente advies vooral 'pretoogjes' op te zetten bij elk gesprek, zal niet door iedereen worden nagevolgd. En de tip voor als je niet weet welk werk je ambieert, is wel erg simpel: Ga praten met 5 mensen die jou goed kennen en vraag ze 'welk werk zie je mij doen en waarom?'